Pagina's

zaterdag 28 april 2012

beeld - letterkastjes


Muzische activiteit
letterkastjes



titel
letterkastjes
domein(en)
beeld
doelgroep
tweede graad
onderwerp
letterbakje
werkvorm
Tekenen en kleuren met houtskool en pastelkrijt
bouwsteen
Kleur – kleurenharmonie (ton sur ton)
algemeen doel


grondig waarnemen, experimenteren met techniek

lesdoelen
de leerlingen kunnen
·       Softpastels en houtskool gebruiken bij het tekenen/kleuren
·       Kleuren kiezen die tot dezelfde kleurfamilie behoren
·       Enkele typische kenmerken van het werk van Torres-Garcia met eigen woorden kunnen weergeven
·       Een eigen ontwerp maken van spulletjes die ze zelf koesteren


Wat heb je nodig?
Plaats: individueel werken aan een tafel.
Materiaal: een blad A4 tekenpapier per leerling, potloden, houtskool, soft pastels (of schoolbordkrijt), potlood, beeldmateriaal van Torres-Garcia. Fixatief of haarlak om het werk te fixeren.

Lesidee
In deze activiteit vertrekken we van een beeldbeschouwing bij het werk van Joaquin Torres-Garcia. Daarna zoeken we zelf in ons thema letterkastjes allerlei spulletjes en tekenen we die op een blad. Met een drietal kleuren die bijeen horen kleuren we de voorwerpen in. We werken af met houtskool.



Lesverloop
Stap 1 korte verwoording van de les

Vertel de lln dat jullie zullen werken vanuit een kunstenaar Torres-Garcia en dat jullie met pastelkrijt en houtskool een werk zullen maken.

Stap 2 kleurenfamilies zoeken
Als opwarming vraag je aan de leerlingen om in hun kleurpotloden of stiften drie kleuren te zoeken die horen tot dezelfde kleur maar toch voldoende verschillende zijn. Een voorbeeld: je kan in de familie van de gelen een groengeel, een fel geel en een eerder oranjegeel kiezen.
De leerlingen verwoorden de verschillende kleuren die ze gekozen hebben.
[beeld: verschillende soorten stiften in gelen]

Stap 3 Torres-Garcia
Toon twee werken van Joaquin Torres-Garcia Arte Universal, 1943, en Composición constructiva en planos y figuras, 1931.



Stel de volgende vragen:
  • Welke tekeningetjes zie je op dit werk? Vis, klok, schip, …
  • Hoe plaatst de kunstenaar de tekeningen op het werk? In allerlei vakjes
  • Welke kleuren gebruikt de schilder? Rood, grijs en geel in het eerste werk, bruintinten, grijs en zwart in het tweede werk.
Vertel de lln dat hij slechts een paar kleuren gebruikt, die kleuren komen in de verschillende vakjes terug.

Stap 4 tekeningetjes

Geef alle lln een tekenblad A4 en vraag om met potlood hun blad in een achttal vakjes te verdelen. De vakjes moeten verschillende groottes hebben.
De lln denken na over verschillende voorwerpen die ze in hun kamer hebben of die voor hen belangrijk zijn. Laat ze in elk vakje een voorwerp tekenen, niet alle details maar wel goed herkenbaar.

Stap 5 pastelkrijt

Hou een demonstratie over het gebruik van pastelkrijt. Je kan je tekening inkleuren en met je vinger de kleur uitwrijven, zo krijg je een vrij egaal oppervlak. De leerlingen kiezen drie kleuren uit dezelfde kleurfamilie maar met voldoende verschil (zoals in de eerste opdracht met de stiften).
Laat ze eerst op een afzonderlijk blad met deze techniek experimenteren.
Daarna kleuren ze hun tekeningen in door gebruik te maken van slechts drie kleuren. Het is interessant dat de vakjes die naast elkaar liggen niet dezelfde kleur hebben.

Stap 6 afwerking

De leerlingen trekken de omtreklijnen van de vakjes en van hun tekeningen zorgvuldig met houtskool.  Geef hen de tip om niet te wrijven op de houtskool want dan krijg je vegen. Ten slotte fixeren ze het werk met haarlak of fixatief, dat zorgt ervoor dat het krijt en de houtskool vast blijft aan het papier.

Stap 7 bespreking

Leg de werken op de banken en ga er met de leerlingen rond zitten. Vraag aan de leerlingen om eens grondig naar alle werken te kijken. Daarna volgt een bespreking:
  • In welk werk is de verdeling van de vakjes goed? Waarom spreekt je dit aan?
  • Waar zie je dat de kleuren mooi verdeeld zijn?
  • Waar zijn de kleurfamilies goed gekozen?
  • Heeft het werk van Torres-Garcia je kunnen inspireren?
  • Waarop moet je letten bij de wrijftechniek met pastelkrijtjes?
  • Was het moeilijk om verschillende spulletjes te bedenken?

Vraag of leerlingen nog een vraag hebben over een of ander werk en laat de maker het antwoord formuleren.

Hang de werken uit in de klas en geniet van het geheel.

2 opmerkingen:

  1. Dag Koen,

    ik ben geïnteresseerd in deze les en zou hier graag gebruik van maken, alleen zou ik nog graag het domein muziek op één of andere manier toevoegen aan de les.

    Heeft u een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. er zijn verschillende mogelijkheden:

    - muziek als inspiratie voor de tekeningen in de verschillende vakjes.
    - dit werk als partituur gebruiken, elke tekening is een klank, dit kan met de stem of met instrumenten (variatie op geluidsvierkant)

    veel succes,
    Koen

    BeantwoordenVerwijderen