Muzische
activiteit
letterkastjes
titel
|
letterkastjes
|
domein(en)
|
beeld
|
doelgroep
|
tweede graad
|
onderwerp
|
letterbakje
|
werkvorm
|
Tekenen en kleuren met houtskool en pastelkrijt
|
bouwsteen
|
Kleur – kleurenharmonie (ton sur ton)
|
algemeen doel
|
|
grondig
waarnemen, experimenteren met techniek
|
|
lesdoelen
|
de leerlingen kunnen
· Softpastels en
houtskool gebruiken bij het tekenen/kleuren
· Kleuren kiezen die
tot dezelfde kleurfamilie behoren
· Enkele typische
kenmerken van het werk van Torres-Garcia met eigen woorden kunnen weergeven
· Een eigen ontwerp maken
van spulletjes die ze zelf koesteren
|
Wat heb je nodig?
Plaats:
individueel werken aan een tafel.
Materiaal: een
blad A4 tekenpapier per leerling, potloden, houtskool, soft pastels (of
schoolbordkrijt), potlood, beeldmateriaal van Torres-Garcia. Fixatief of
haarlak om het werk te fixeren.
Lesidee
In deze
activiteit vertrekken we van een beeldbeschouwing bij het werk van Joaquin
Torres-Garcia. Daarna zoeken we zelf in ons thema letterkastjes allerlei
spulletjes en tekenen we die op een blad. Met een drietal kleuren die bijeen
horen kleuren we de voorwerpen in. We werken af met houtskool.
Lesverloop
Stap 1 korte
verwoording van de les
Vertel de lln
dat jullie zullen werken vanuit een kunstenaar Torres-Garcia en dat jullie met
pastelkrijt en houtskool een werk zullen maken.
Stap 2
kleurenfamilies zoeken
Als opwarming
vraag je aan de leerlingen om in hun kleurpotloden of stiften drie kleuren te
zoeken die horen tot dezelfde kleur maar toch voldoende verschillende zijn. Een
voorbeeld: je kan in de familie van de gelen een groengeel, een fel geel en een
eerder oranjegeel kiezen.
De leerlingen
verwoorden de verschillende kleuren die ze gekozen hebben.
[beeld:
verschillende soorten stiften in gelen]
Stap 3
Torres-Garcia
Toon twee
werken van Joaquin Torres-Garcia Arte Universal, 1943, en Composición constructiva en planos y figuras,
1931.
Stel de
volgende vragen:
- Welke tekeningetjes zie je op dit werk? Vis, klok, schip, …
- Hoe plaatst de kunstenaar de tekeningen op het werk? In allerlei vakjes
- Welke kleuren gebruikt de schilder? Rood, grijs en geel in het eerste werk, bruintinten, grijs en zwart in het tweede werk.
Vertel de lln dat hij slechts een paar kleuren
gebruikt, die kleuren komen in de verschillende vakjes terug.
Stap 4
tekeningetjes
Geef alle lln
een tekenblad A4 en vraag om met potlood hun blad in een achttal vakjes te
verdelen. De vakjes moeten verschillende groottes hebben.
De lln denken
na over verschillende voorwerpen die ze in hun kamer hebben of die voor hen
belangrijk zijn. Laat ze in elk vakje een voorwerp tekenen, niet alle details
maar wel goed herkenbaar.
Stap 5
pastelkrijt
Hou een
demonstratie over het gebruik van pastelkrijt. Je kan je tekening inkleuren en
met je vinger de kleur uitwrijven, zo krijg je een vrij egaal oppervlak. De
leerlingen kiezen drie kleuren uit dezelfde kleurfamilie maar met voldoende
verschil (zoals in de eerste opdracht met de stiften).
Laat ze eerst
op een afzonderlijk blad met deze techniek experimenteren.
Daarna kleuren ze
hun tekeningen in door gebruik te maken van slechts drie kleuren. Het is
interessant dat de vakjes die naast elkaar liggen niet dezelfde kleur hebben.
Stap 6
afwerking
De leerlingen
trekken de omtreklijnen van de vakjes en van hun tekeningen zorgvuldig met
houtskool. Geef hen de tip om niet te
wrijven op de houtskool want dan krijg je vegen. Ten slotte fixeren ze het werk
met haarlak of fixatief, dat zorgt ervoor dat het krijt en de houtskool vast
blijft aan het papier.
Stap 7
bespreking
Leg de werken
op de banken en ga er met de leerlingen rond zitten. Vraag aan de leerlingen om
eens grondig naar alle werken te kijken. Daarna volgt een bespreking:
- In welk werk is de verdeling van de vakjes goed? Waarom spreekt je dit aan?
- Waar zie je dat de kleuren mooi verdeeld zijn?
- Waar zijn de kleurfamilies goed gekozen?
- Heeft het werk van Torres-Garcia je kunnen inspireren?
- Waarop moet je letten bij de wrijftechniek met pastelkrijtjes?
- Was het moeilijk om verschillende spulletjes te bedenken?
Vraag of
leerlingen nog een vraag hebben over een of ander werk en laat de maker het
antwoord formuleren.
Hang de werken
uit in de klas en geniet van het geheel.
Dag Koen,
BeantwoordenVerwijderenik ben geïnteresseerd in deze les en zou hier graag gebruik van maken, alleen zou ik nog graag het domein muziek op één of andere manier toevoegen aan de les.
Heeft u een idee?
er zijn verschillende mogelijkheden:
BeantwoordenVerwijderen- muziek als inspiratie voor de tekeningen in de verschillende vakjes.
- dit werk als partituur gebruiken, elke tekening is een klank, dit kan met de stem of met instrumenten (variatie op geluidsvierkant)
veel succes,
Koen