dramales over 'de drie biggetjes'
stap 1 — het verhaal
Lang geleden was er eens
een oude zeug en die had drie biggetjes. En omdat ze niet genoeg had om hun te
eten te geven, stuurde ze hen de wereld in om hun geluk te zoeken.
De eerste die wegging,
ontmoette een man met een bos stro en zei tegen hem: "Alsjeblieft man,
geef mij dat stro om er een huisje van te bouwen." Dat deed de man en het
varkentje bouwde er een huisje van.
Niet lang daarna kwam er
een wolf aanlopen die aan de deur klopte en zei: "Varkentje, varkentje,
laat mij erin." Waarop het varkentje antwoordde: "Nee, daarin heb ik
geen zin, je komt er niet in!" De wolf antwoordde daarop: "Dan blaas
ik maar en dan proest ik maar, en zo blaas ik je huisje uit elkaar." En
toen blies en proestte hij, blies het huisje uit elkaar en at het kleine
varkentje op.
Het tweede varkentje
kwam een man met een bos takken tegen en zei: "Alsjeblieft man, geef me
die takken om er een huisje van te bouwen." Dat deed de man en het
varkentje bouwde zijn huisje. Toen kwam de wolf eraan, die zei:
"Varkentje, varkentje, laat mij erin."
"Nee, daarin heb ik
geen zin, je komt er niet in."
"Dan blaas ik maar
en dan proest ik maar, en zo blaas ik je huisje uit elkaar," antwoordde de
wolf ook deze keer. En toen blies en proestte de wolf, en hij proestte en hij
blies, en tenslotte blies hij het huisje omver en at het varkentje op.
Het derde varkentje kwam
een man tegen met een vracht stenen en zei: "Alsjeblieft man, geef mij die
stenen om er een huisje van te bouwen." De man gaf hem de stenen en het
varkentje bouwde er zijn huisje mee. Toen kwam, net als bij de andere
varkentjes, de wolf, die zei: "Varkentje, varkentje, laat mij erin."
"Waar?" vroeg
het varkentje.
"In de tuin bij het
huis van meneer Smit. En als je morgenochtend klaar bent, kom ik je afhalen en
gaan we er samen een paar halen."
"Heel goed," zei
het varkentje. "Ik zal klaar staan. Hoe laat wil je gaan?"
"O, om zes
uur."
Het varkentje stond om
vijf uur op en haalde de knollen vóór de wolf kwam. Die kwam om ongeveer zes
uur en zei: "Varkentje, ben je klaar?" Het varkentje zei:
"Klaar? Ik ben alweer terug en ik heb een mooie pot vol gehaald voor het
eten." De wolf werd hier erg boos over, maar hij dacht dat hij het
varkentje toch wel op de een of andere manier te pakken zou krijgen. Daarom zei
hij: "Varkentje, ik weet een mooie appelboom te staan."
"Waar?" vroeg
het varkentje.
"In het grote
park," antwoordde de wolf, "en als je wilt, haal ik je morgen om vijf
uur af om wat appels te gaan halen."
Het kleine varkentje nu
repte zich de volgende morgen om vier uur het huis uit en hoopte terug te zijn
voordat de wolf kwam. Maar hij moest nu verder lopen en ook nog in de boom
klimmen. Zo kwam het dat hij de wolf aan
zag komen toen hij net
bezig was weer naar beneden te klimmen. En je kunt je voorstellen dat hij erg
bang werd. Toen de wolf eraan kwam, zei hij: "Hé, varkentje, was je hier
al vóór mij? En zijn het lekkere appeltjes?"
"Ja, erg
lekker," zei het varkentje. "Ik zal er eentje omlaag gooien." En
hij gooide hem zover weg dat, toen de wolf weg was om hem op te halen, het
varkentje naar beneden sprong en hard naar huis liep.
De volgende dag kwam de
wolf weer en zei tegen het varkentje: "Vanmiddag is er jaarmarkt in de
stad. Ga je mee er naar toe?"
"O ja," zei
het varkentje, "ik ga mee. Hoe laat sta jij klaar?"
"Om drie uur,"
zei de wolf.
Het varkentje ging zoals
gewoonlijk eerder weg en kwam op de markt aan. Hij kocht een regenton, waarmee
hij op weg naar huis was toen hij de wolf zag aankomen. Toen wist hij niet meer
wat hij moest doen. Hij kroop in de regenton om zich te verbergen, maar toen
begon de ton rond te draaien en rolde de heuvel af met het varkentje erin.
Hierdoor werd de wolf zó bang, dat hij naar huis holde zonder naar de markt te
gaan. Hij ging naar het huis van het varkentje en vertelde hem, hoe bang hij
was geweest voor een groot rond ding dat langs hem heen de heuvel was afgerold.
Toen zei het varkentje:
"Ha, ha, ik heb je bang gemaakt! Ik ben naar de jaarmarkt geweest en heb
daar een regenton gekocht, en toen ik jou zag, ben ik erin gekropen en ermee de
heuvel afgerold."
Toen werd de wolf toch
zó vreselijk boos! Hij kondigde aan dat hij het varkentje op zou eten en door
de schoorsteen zou komen om hem te pakken. Toen het varkentje begreep wat de
wolf van plan was, hing hij een pot vol water op en stak er een groot vuur onder
aan. En net toen de wolf door de schoorsteen kwam, nam hij het deksel van de
pot en de wolf viel erin. Toen deed het varkentje ogenblikkelijk het deksel er
weer op, kookte de wolf en at hem op als avondeten. En hij leefde nog lang en
gelukkig in zijn stenen huisje.
stap 2 — de dramales
- De wolf ligt te slapen, het biggetje probeert onopgemerkt voorbij te sluipen.
- Het biggetje zoekt snel stro om een huisje te bouwen, de wolf komt langs en vraagt wat de big doet.
- De wolf komt bij het biggetje dat een houten huis aan het timmeren is, de wolf wil het biggetje pakken, maar doet zich pijn aan een spijker en vlucht weg.
- De wolf ziet het stenen huis en probeert met allerlei smoesjes het biggetje naar buiten te lokken.
Als afsluiter van dit deel kan je eventueel het alternatieve verhaal ‘de suiker was op’, het prentenboek waarin het verhaal verteld wordt vanuit het standpunt van de wolf en waarin de biggetjes als dom worden afgeschilderd.Door dit verhaal ‘het echte verhaal van de drie biggetjes’ voor te lezen/te vertellen geef je aan dat het standpunt waarin je het verhaal vertelt erg belangrijk is.
Heel leuk. Heb je de doelen, bouwstenen en werkvormen ervan? Groetjes
BeantwoordenVerwijderenDe bouwsteen is scèneverloop: (spelinhoud verzinnen), de werkvorm is afspreekspel.
BeantwoordenVerwijderenDe doelen zijn:
- de wezenlijke aspecten van drama ervaren: motieven en gevoelens,
- zich verwonderen hoe een boodschap via drama gebracht wordt
- zich inleven in een situatie en dat al spelend vormgeven
Kan ik hiervan ergens de conceptcirkel vinden zoals in 'zeppelin'?
VerwijderenDag Laura,
VerwijderenJawel, in heb ze eraan toegevoegd.
bedankt :-)
BeantwoordenVerwijderenEen heel tof lesje. Bedankt.
BeantwoordenVerwijderenVoor welke leeftijd is deze les? Kan dit in een tweede leerjaar?
BeantwoordenVerwijderenJa, dat zou moeten lukken, het hangt er van af hoeveel drama-ervaring de leerlingen reeds hebben. Meer van deze lessen vind je in zeppelin, didactiek voor muzische vorming.
VerwijderenZiet er superleuk uit!
BeantwoordenVerwijderenIk krijg wel de indruk dat er een stukje uit het verhaal vermist is.
Het stukje met het bietenveld.
groetjes