Muzische activiteit
Touwstempels
naar een idee van Patrick Straub
titel
|
touwstempels
|
domein(en)
|
beeld
|
doelgroep
|
eerste graad
|
onderwerp
|
zonnen
|
werkvorm
|
afdrukken maken
|
bouwsteen
|
lijn
|
algemeen doel
|
Gericht zijn op een
oorspronkelijke vormgeving (doel 16)
|
leerplandoelen
|
11.4 — verschillende vormen van lijnen toepassen
5.3 — de mogelijkheden van materialen en technieken
leren hanteren
14.3 — een patroon vormen door herhaling
|
lesdoelen
|
De leerlingen kunnen
·
Verschillende soorten lijnen (gegolfd, hoekig,
zigzag, …) weergeven met touwen
·
Een eigen idee omzetten in een eenvoudige
touwstempel
·
Afdrukken maken in samenspraak met anderen
·
|
In deze activiteit maken
de leerlingen touwstempels. Zo’n stempel maak je door een stuk touw in een vorm
met houtlijm vast te maken aan een stukje karton of hout. Daarna kan je met
inkt of verf afdrukken maken. Laat de touwtjes bij voorkeur niet over elkaar
heen lopen, dat maakt het afdrukken iets moeilijker.
INLEIDING
Stap 1 — instap
Vertel de leerlingen dat
je vandaag stempels zal maken, stempels van allerlei soorten zonnen.
Stap 2 — opwarming: lijnen tekenen
Vraag aan de leerlingen om
op een blad tien verschillende soorten lijnen te tekenen. De lijnen mogen door
elkaar heen lopen, het mogen rechte, kronkelende, dikke, dunne, zigzag,
krullende, stippellijnen, spiralen, … zijn. Laat de leerlingen per twee de
lijnen aan elkaar zien en laat ze aanduiden welke lijnen er anders zijn dan die
van hun buur. Je kan er ook een spelletje van maken: zo veel mogelijk lijnen
verzinnen die anders zijn dan die van je buur (zonder spieken).
KERN
Stap 3 — zonnen
verzinnen
Laat de leerlingen nu
verschillende zonnen tekenen, telkens met andere lijnen. Indien de leerlingen
gezichtjes tekenen op de zonnen is dit helemaal niet erg. In een volgende stap
zijn er geen gezichten meer.
Stap 4 — een touwstempel
Geef aan de leerlingen een
stuk wit touw van een meter en een schaar. De leerlingen kiezen een van hun
leukste zonnen en knippen het touw zo dat je de zon ermee kan leggen op de
tafel. In deze opdracht hebben de zonnen geen gezichten meer.
De
gemaakte zon kunnen ze op een stukje karton of een stukje hout plakken met
behulp van witte houtlijm. Demonstreer hoe ze dit kunnen uitvoeren.
Stap 5 — zonstempels bekijken
De leerlingen maken een
afdruk met hun stempel op een groot blad papier. Voorzie hiervoor een groot
blad waarop iedereen een afdruk kan maken. Zo hebben we een overzicht van alle
zonnen. Leerlingen die al klaar zijn met het vastkleven van hun touw kunnen
hiermee al starten. Leg een inktroller en zwarte verf op een afzonderlijke
tafel en na een proefafdruk maakt iedereen een afdruk op het grote blad.
Als iedereen klaar is,
bespreek je het geheel:
-
Welke zon is
er leuk bedacht?
-
Welke soorten
lijnen zien we?
Stap 6 — eindopdracht: negen zonnen
Laat de leerlingen in
groepjes van drie werken. Ze maken een compositie van negen zonnen (drie op
drie) op een blad papier.
Eventueel kunnen ze ook
nieuwe zonnen ontwerpen want de zonnen moeten echt wel verschillende zijn.
SLOT
Stap 7 — presentatie en bespreking
De leerlingen presenteren
per drie hun werk aan elkaar. We bekijken of
-
de zonnen
verschillende soorten lijnen bevatten
-
de zonnen
voldoende verschillend zijn
Peil ten slotte naar de
beleving van de leerlingen. Is een touwstempel maken moeilijk? Waarom (niet)?
Een altenatieve opdracht kan bestaan uit het
ontwerpen van een abstracte voorstelling. De leerlingen maken een stempel uit
een kronkelende lijn. Per twee maken ze dan een afdruk met eerst stempel 1,
daarna stempel 2 en ten slotte stempel 1 en 2 samen. Daarna worden de vlakken
beschilderd en komt de stempel er nog eens op.
Koen Crul
Dag Koen,
BeantwoordenVerwijderenik ben geïnteresseerd in deze les en zou hier graag gebruik van maken, alleen zou ik nog graag het domein muziek op één of andere manier toevoegen aan de les.
Heeft u een idee?
Dag,
BeantwoordenVerwijderen- Je kan de afdrukken naast elkaar plaatsen waardoor een patroon ontstaat, dit patroon vertaal je dan naar een ritmisch patroon.
- je kan extra impulsen geven door naast het beschouwen van beelden van de zon ook eens luisteren naar muziek waar je de 'zon' kan in voelen, je tekent de zonnen terwijl je de muziek hoort.
- elke afdruk kan ook een 'klank' zijn. Zo kan je een grafische partituur ontwerpen met verschillende rijen.
succes!
Koen
Hallo!
BeantwoordenVerwijderenHoe groot moeten de stukjes karton of de stukjes hout zijn om het touw op te kleven.
Hoe dik moet het touw zijn? Welke kwaliteit? Macrame-touw?
Ik zou deze activiteit met kinderen uit de tweede graad, derde en vierde leerjaar, willen doen. Zou u dan nog iets aanpassen?
Alvast bedankt voor het idee!