Pagina's

donderdag 23 februari 2012

touwstempels


Muzische activiteit
Touwstempels
naar een idee van Patrick Straub





titel
touwstempels
domein(en)
beeld
doelgroep
eerste graad
onderwerp
zonnen
werkvorm
afdrukken maken
bouwsteen
lijn
algemeen doel
Gericht zijn op een oorspronkelijke vormgeving (doel 16)

leerplandoelen
11.4 — verschillende vormen van lijnen toepassen
5.3 — de mogelijkheden van materialen en technieken leren hanteren
14.3 — een patroon vormen door herhaling

lesdoelen
De leerlingen kunnen
·       Verschillende soorten lijnen (gegolfd, hoekig, zigzag, …) weergeven met touwen
·       Een eigen idee omzetten in een eenvoudige touwstempel
·       Afdrukken maken in samenspraak met anderen
·        

In deze activiteit maken de leerlingen touwstempels. Zo’n stempel maak je door een stuk touw in een vorm met houtlijm vast te maken aan een stukje karton of hout. Daarna kan je met inkt of verf afdrukken maken. Laat de touwtjes bij voorkeur niet over elkaar heen lopen, dat maakt het afdrukken iets moeilijker.





INLEIDING
Stap 1 — instap
Vertel de leerlingen dat je vandaag stempels zal maken, stempels van allerlei soorten zonnen.

Stap 2 — opwarming: lijnen tekenen
Vraag aan de leerlingen om op een blad tien verschillende soorten lijnen te tekenen. De lijnen mogen door elkaar heen lopen, het mogen rechte, kronkelende, dikke, dunne, zigzag, krullende, stippellijnen, spiralen, … zijn. Laat de leerlingen per twee de lijnen aan elkaar zien en laat ze aanduiden welke lijnen er anders zijn dan die van hun buur. Je kan er ook een spelletje van maken: zo veel mogelijk lijnen verzinnen die anders zijn dan die van je buur (zonder spieken).


KERN 
Stap 3 — zonnen verzinnen
Laat de leerlingen nu verschillende zonnen tekenen, telkens met andere lijnen. Indien de leerlingen gezichtjes tekenen op de zonnen is dit helemaal niet erg. In een volgende stap zijn er geen gezichten meer.


Stap 4 — een touwstempel
Geef aan de leerlingen een stuk wit touw van een meter en een schaar. De leerlingen kiezen een van hun leukste zonnen en knippen het touw zo dat je de zon ermee kan leggen op de tafel. In deze opdracht hebben de zonnen geen gezichten meer.
De gemaakte zon kunnen ze op een stukje karton of een stukje hout plakken met behulp van witte houtlijm. Demonstreer hoe ze dit kunnen uitvoeren.





Stap 5 — zonstempels bekijken

De leerlingen maken een afdruk met hun stempel op een groot blad papier. Voorzie hiervoor een groot blad waarop iedereen een afdruk kan maken. Zo hebben we een overzicht van alle zonnen. Leerlingen die al klaar zijn met het vastkleven van hun touw kunnen hiermee al starten. Leg een inktroller en zwarte verf op een afzonderlijke tafel en na een proefafdruk maakt iedereen een afdruk op het grote blad.
Als iedereen klaar is, bespreek je het geheel:
-        Welke zon is er leuk bedacht?
-        Welke soorten lijnen zien we?

Stap 6 — eindopdracht: negen zonnen
Laat de leerlingen in groepjes van drie werken. Ze maken een compositie van negen zonnen (drie op drie) op een blad papier.
Eventueel kunnen ze ook nieuwe zonnen ontwerpen want de zonnen moeten echt wel verschillende zijn.

SLOT
Stap 7 — presentatie en bespreking
De leerlingen presenteren per drie hun werk aan elkaar. We bekijken of
-        de zonnen verschillende soorten lijnen bevatten
-        de zonnen voldoende verschillend zijn

Peil ten slotte naar de beleving van de leerlingen. Is een touwstempel maken moeilijk? Waarom (niet)?


Een altenatieve opdracht kan bestaan uit het ontwerpen van een abstracte voorstelling. De leerlingen maken een stempel uit een kronkelende lijn. Per twee maken ze dan een afdruk met eerst stempel 1, daarna stempel 2 en ten slotte stempel 1 en 2 samen. Daarna worden de vlakken beschilderd en komt de stempel er nog eens op.

Koen Crul

3 opmerkingen:

  1. Dag Koen,

    ik ben geïnteresseerd in deze les en zou hier graag gebruik van maken, alleen zou ik nog graag het domein muziek op één of andere manier toevoegen aan de les.

    Heeft u een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag,

    - Je kan de afdrukken naast elkaar plaatsen waardoor een patroon ontstaat, dit patroon vertaal je dan naar een ritmisch patroon.
    - je kan extra impulsen geven door naast het beschouwen van beelden van de zon ook eens luisteren naar muziek waar je de 'zon' kan in voelen, je tekent de zonnen terwijl je de muziek hoort.
    - elke afdruk kan ook een 'klank' zijn. Zo kan je een grafische partituur ontwerpen met verschillende rijen.

    succes!

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo!
    Hoe groot moeten de stukjes karton of de stukjes hout zijn om het touw op te kleven.
    Hoe dik moet het touw zijn? Welke kwaliteit? Macrame-touw?
    Ik zou deze activiteit met kinderen uit de tweede graad, derde en vierde leerjaar, willen doen. Zou u dan nog iets aanpassen?
    Alvast bedankt voor het idee!

    BeantwoordenVerwijderen