Muzisch spelen met buizen
Je kent ze wel, de
buizen waarrond stof gewikkeld is. Met stof kan je heel veel doen, maar zeker
ook met een hoop lege rollen. Hier volgen enkele ideeën in vier muzische
domeinen:
drama:
herdefiniëren: een andere betekenis geven aan een rol. Zo’n rol kan een vishengel worden, een kijker, een wandelstok, … Je kan samen dingen bedenken in een thema: in piratenwereld, in restaurant, in zoo, aan het strand. Op het einde van de activiteit spelen de kinderen een scène waarin de rol een belangrijk attribuut wordt.
slapstick: met een buis rondlopen kan een hilarische scène opleveren. Denk maar een de slapstickscène met de ladder. Dit is een leuk fragment om samen te bekijken en te analyseren. Twee vrienden moeten een buis leveren aan iemand anders. De leerlingen onderzoeken hoe ze een routine kunnen maken met de buis (handelingen die elkaar snel opvolgen). De buis tillen, laten vallen op een voet, naar boven gooien, samen opvangen, …
dans:
Bewegen met rollen: na een korte opwarming zoeken de bewegingen met de rollen. Geef eerst enkele bewegingen aan zoals:
o
Rondstappen met de
rol, er is steeds contact tussen de rol en de vloer
o
De rol rollen en op
verschillende manieren meerollen.
o
De rol vastpakken als
je danspartner
o
Laat daarna de
leerlingen zelf bewegingen verzinnen met de rollen
Daarna
zoeken ze bewegingen die je per twee kan maken (één rol, twee dansers). De rol
dansend doorgeven, ronddraaien met de rol, …
Op
het einde maken ze een kort dansstukje op muziek waarbij ze eerst individueel
dansen met de rol en daarna komen tot samen dansen met de rol.
Dansnotatie: in deze les onderzoeken de leerlingen hoe je met een symbool een beweging kan weergeven met de rol. Na enkele voorbeelden van symbolen, ontwerpen ze zelf een symbool voor een gekozen beweging. Op het einde kan je er een soort parcours van maken waarbij de leerlingen met hun buis de verschillende bedachte symbolen uitvoeren.
muziek:
Buisinstrumenten: een digeridoo maken met de rol, of een regenmaker: neem de koker en maak hem dicht (onderkant). Prik op verschillende plaatsen door de koker met saté- of cocktailprikkers en duw ze in de koker. Vul de koker met spliterwten, duivenvoer of rijst en maak de bovenkant dicht. Uiteraard kun je de koker ook beschilderen en versieren.
Fluisterklanken: Iemand staat (of zit) in het midden, enkele leerlingen hebben een buis en richten de buis naar de persoon in het midden. Ze verzinnen allerlei fluisterende klanken (stille klanken, een zin uit een gedicht, een leuk klinkend woord) en bouwen al dan niet met een dirigent een klankdecor op. De middelste persoon geniet dan van allerlei fluisterklanken.
Als eindopdracht kan je verschillende buizen opgestellen. Een aantal leerlingen lopen rond om gedichten, klanken, geluiden te beluisteren. Dit kan je doen in twee groepen. Elke groep bereidt voor de andere helft van de klas een verassend fluisterklankspel voor.
beeld:
Kijkbuizen: de leerlingen maken met plakband een buis vast aan een stoel en richten die buis naar een kijkdoos. Hier kan je zowel naar abstract als concreet beeldmateriaal kijken. Als je kijkbuis wat kan bewegen, kan je het kijken nog meer sturen.
Kaleidoscoop: in de buis allerlei gaten maken waarin kleurrijke dingen te zien zijn, in gaatjes met kleurmica's licht laten invallen, zaklampen aan de gaatjes vastmaken, op het uiteinde kleurrijke transparant papier bevestigen.
Beesten met lange poten: met grote buizen kan je een ranke giraf of een reiger maken. Of een ander beest op hoge poten. Door de poten te verlengen kan je onder je beeldend werk heen lopen.
Meubels uit
buizen: met korte en lange buizen
kan je verschillende meubels ontwerpen. Een zetel bijvoorbeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten