Pagina's

zondag 22 januari 2012

reageer gerust


Reageer gerust!




Momenteel staan er al heel wat muzische activiteiten op deze blog.
Je kan gerust een thema/werkvorm of doel aanbrengen om muzisch rond te werken.
Dan maken we iets op maat. doen!

Koen

7 opmerkingen:

  1. hallo,
    Eerst en vooral: wat een geweldige ideeën!!!
    Ons volgende muzisch project 'Zoveel lol met een lege rol'gaat over 'buizen'. Heb jij nog inspirerende ideeën?

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Dag Carine,

    Leuk idee; muzisch werken met een rol. (voor welke leeftijd?)
    Er zijn heel wat soorten rollen (klein: kokers, rollen van huishoudfolie, …) maar ook grote rollen (tapijten, stof, …).
    Enkele ideeën met grote rollen.

    • drama: herdefiniëren: een andere betekenis geven aan een rol (in een thema: in piratenwereld, in restaurant, in zoo, aan het strand). De kinderen spelen een scène waarin de rol een belangrijk attribuut wordt.
    ook slapstick met grote rollen (voor oudere leerlingen)

    • bewegen met rollen: bewegingen zoeken met rollen, alleen, met twee, … je kan de rollen ook op de vloer leggen en erover rollen.

    • muziek: digeridoo-geluiden maken met de rol, maar ook fluisterklanken. Verschillende buizen staan opgesteld en je loopt rond om gedichten, klanken, geluiden te beluisteren. Dit kan je doen in twee groepen. Elke groep bereidt voor de andere helft van de klas een verassend fluisterklankspel voor.

    • beeld: kijken door buizen, van een stuk buis een kijkbuis (zoals een kijkdoos) maken waarin allerlei kleurrijke dingen te zien zijn, in gaatjes met kleurmica's licht laten invallen of een soort kaleidoscoop maken.

    hoe meer ik erover nadenk, hoe fijner ik het thema vindt.
    veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Koen,
    Ja, ik denk ook dat het een heel creatief project gaat worden. Dank je wel voor de leuke ideeën! Maar, wat bedoel je met 'fluisterklanken'?

    Nog een vraagje: Onze school is op zoek naar een manier om muzische vorming te evalueren. We hebben de nascholing van het VVKBaO al gevolgd, maar de meeste lkr. vinden het dit te omslachtig (muzenboxen)of teveel werk (Muzenbum). Heb jij hier ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. fluisterklanken:
    ik had het volgende beeld in gedachten
    iemand staat (of zit) in het midden, enkele leerlingen hebben een buis en richten de buis naar de persoon in het midden. Ze verzinnen allerlei fluisterende klanken (stille klanken, een zin uit een gedicht, een leuk klinkend woord) en bouwen al dan niet met een dirigent een klankdecor op. De middelste persoon geniet dan van allerlei fluisterklanken.

    Voor je vraag over evaluatie, graag via koen.crul@khbo.be, dan kunnen we dat samen eens bekijken.

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag koen, ik heb bij u het muzisch verzinatelier gevolgd. Je hebt toen een voorbeeld gegeven van een les met koffiebekers ( ritme) ik heb dat toen vlug opgeschreven en wil die les nu heel graag uitproberen ( vijfde leerjaar) ik zit wat vast bij de tussenopdrachten. Zou je er nog wat tips kunnen geven? Groetjes nele

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Nele,

    Stuur je me een mail via koen.crul@vives.be dan bezorg ik je de uitgewerkte activiteit.
    groeten Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Koen,
    Ik ben op zoek naar een voorbeeld van een 'bewegingszin'.
    Ik zoek eigenlijk een praktisch voorbeelden; filmpjes of dergelijke met goede voorbeelden.
    Kan ik dat ergens vinden?

    BeantwoordenVerwijderen